Wychowanie w duchu empatii ma znaczenie. Przekonaj się jak bardzo.

Czy zastanawiacie się czasem nad tym jakie znaczenie mają słowa wypowiadane do małego dziecka, jakie znaczenie mają zachowanie i emocje, które przekazujemy młodemu człowiekowi, jakim jest nasze dziecko?

Jedno słowo zdecydowanie się nasuwa – NIEZWYKŁE.
Nasze zachowanie ma niezwykłe znaczenie na nasze dzieci.

Czy wiesz za co kocha Ciebie Twoje dziecko?
Przecież każdy z nas kocha swoje dziecko, ale czy dzieci rzeczywiście wiedzą, za co je kochamy.
Przykład z książki pokazuje, że wcale nie koniecznie.
Dzieci rozumieją przez pryzmat tego co im pokazujemy, jak do nich mówimy i jak się w stosunku do nich zachowujemy.

Rozmowa z trzyletnim synem autora książki.
– Brett wiesz dlaczego cię kocham – zapytałem go.
– Bo potrafię już wylać nocniczek do toalety – odpowiedział mi natychmiast.
Zrobiło mi się smutno, ponieważ od razu zrozumiałem o co mu chodzi. To dlatego, że inaczej zwracałem się do moich dzieci, kiedy robiły to, czego od nich chciałem, a inaczej kiedy tego nie robiły.

Wreszcie powiedział do swojego syna.
– Kocham cię, bo ty to ty.
– Brett ucieszony powiedział „kochasz mnie, że ja to ja, kochasz mnie dlatego, że jestem mną.”

Jaka radość dziecka kiedy wie, że rodzic kocha go tak zwyczajnie, dlatego, że jest.
Bardzo ważne, by dziecko o tym wiedziało. Powiedzmy to dziecku!

IMAG1297

Rok temu przeczytałam fantastyczną książkę, można wręcz powiedzieć książeczkę, bo jest ona tak niewielkich rozmiarów, nie zmienia to jednak faktów, że posiada tak bardzo wartościowe, bogate w mądre przemyślenia treści, że zdecydowanie warto tej pozycji uważnie się przyjrzeć. Znaleźć można w niej niezwykłe przesłanie dotyczące wychowania w duchu empatii i porozumienia się z dziećmi bez przemocy.
Ostatnio znów do niej wróciłam.
Ponownie przemyślałam wiele sytuacji i zachowań w stosunku do mojego syna.

Staram się zawsze mówić do syna z ogromną empatią do jego emocji, wrażliwości. Zawsze chcę, aby nasza rozmowa przebiegała w kierunku wspólnego zrozumienia. Gdy jest mu smutno pytam dlaczego, rozwiązuję z nim tą sytuację chcąc dowiedzieć się gdzie tkwi źródło problemu. Gdy chcę by się uspokoiło, gdy płacze lub „dokucza” i psoci to mówię mu jak jego zachowanie ma znaczenie na inne osoby, które są obok niego. Staram się stanąć po jego stronie i go zrozumieć.
Zdecydowanie wiem, że warto to robić. Dzięki temu ma do rodzica szacunek i wie, że zawsze ma w nim wsparcie.

 

WYCHOWANIE W DUCHU EMPATII ma znaczenie.
RODZICIELSTWO według POROZUMIENIA BEZ PRZEMOCY.

Marshall B. Rosenberg, twórca Porozumienia bez Przemocy ‒ komunikacji opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku ‒ w tej niewielkiej książce dzieli się osobistymi doświadczeniami i refleksjami na temat rodzicielstwa. Pokazuje różne rodzaje wychowania – skupiając się na przede wszystkim na empatii i szacunku do drugiego, młodego człowieka. Przedstawia różnice między wychowaniem opresyjnym, wykorzystującym kary, przymus czy nagrody a tym zupełnie innym, wręcz nieznanym wielu rodzicom – wychowaniu w duchu empatii, bez przemocy.
Wbrew pozorom te proste środki pomagają odnaleźć równowagę między potrzebami rodzica i potrzebami dziecka i pozwalają zbudować wewnętrzną motywację dziecka do współdziałania.

IMAG1298

 

Marshall B. Rosenberg: WYCHOWANIE W DUCHU EMPATII. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy to fantastyczna propozycja Wydawnictwa MiND.

Dr Marshall B. ROSENBERG (ur. 1934) ‒ amerykański psycholog, twórca zasad Porozumienia bez Przemocy (Nonviolent Communication, NVC). Od ponad czterdziestu lat uczy, jak w pokojowy sposób rozwiązywać konflikty, jak pogłębiać relacje międzyludzkie i poprawiać wzajemną komunikację. Pracował jako mediator, angażował się w reformę edukacji, niósł pomoc rodzinom, szkolił m.in. pracowników socjalnych, policjantów, menedżerów i więźniów. Założyciel Center for Nonviolent Communication, międzynarodowej organizacji prowadzącej szkolenia przez zespół certyfikowanych trenerów. 

 

Porozumienie bez Przemocy przyczyniło się do olbrzymich zmian w sposobie myślenia, porozumiewania się i działania społeczeństw na całym świecie, pokazując ludziom, jak można komunikować się w sposób empatyczny. Ponad dwustu certyfikowanych trenerów Porozumienia bez Przemocy przekazuje swoją wiedzę w szkołach, instytucjach, ośrodkach mediacji, więzieniach, kościołach i firmach w ponad trzydziestu pięciu krajach świata. Co roku z ideami NVC na różnego rodzaju warsztatach i kursach styka się ponad dwieście pięćdziesiąt tysięcy osób.

 

Książkę zdecydowanie polecam, nie jest to reklama w ramach jakiejkolwiek współpracy.

Bardzo się cieszę, że trafiłam na książkę, która potrafi tak wiele uświadomić o relacjach z dzieckiem oraz przekazać jak bardzo ważne jest wychowanie w duchu empatii.
Ciekawa jestem czy trafiliście na tą propozycję i jeśli tak co o niej myślicie?

 

Optymistyczna Mama

