Emocje w życiu dziecka

Niesamowite jest to jak dzieci szybko rośną, co raz to więcej można już z takim 3,5 latkiem porozmawiać. Dziecko w tym wieku potrafi okazywać tak wiele emocji. Taki przedszkolak ma już wiele uczuć i emocji – są one zarówno pozytywne jak i negatywne. Uczucie miłości, kiedy potrafi się tak przytulić, że aż brak mu tchu jest najpiękniejszym z emocji jakie można sprawić dorosłemu człowiekowi. Niekoniecznie tak miło jest z buntem, krzykiem czy też agresją.

Przedszkolak i jego emocje
Wczesne lata w życiu dziecka są bardzo znaczące dla jego późniejszego funkcjonowania. Małe dziecko bardzo głęboko przeżywa każdą z emocji. W tym czasie kształtują się nawyki, zachowania, postawy, które będą miały wpływ na przyszłość. Pierwsze emocjonalne umiejętności my rodzice przekazujemy.
Rozwój emocjonalny dziecka w tym wieku jest procesem, w którym muszą uczestniczyć rodzice, aby wskazywać poprawne zachowanie, a także pomagając w przezwyciężeniu tych negatywnych emocji.
Ten czas jest niezwykle ważny, wszak w okresie przedszkolnym kształtuje się inteligencja emocjonalna.

Zgodnie z Porozumieniem Bez Przemocy Marshalla Rosenberga, emocje to informacje o tym, że twoje ważne potrzeby są lub nie są zaspokojone.

Mój syn jest bardzo mądrym dzieckiem (oczywiście po za tym kiedy jest mniej grzeczny niż bym sobie tego życzyła, co zdarza się jak na mądrego chłopca dość często – zawsze i tak jest dla mnie mądry!). Z mężem mówimy sobie, że jeśli nasz smyk ma tyle energii, emocji, wszędzie chce wejść, wszystkiego doświadczać to może oznaczać jedynie ogromną chęć nauki, z czego tylko możemy się cieszyć, bo to dobry sygnał – nasz syn będzie zdolny i z wszystkim sobie poradzi. Ale jak to będzie z emocjami.

To my rodzice jesteśmy jego drogowskazem by wytłumaczyć mu skąd takie uczucia się biorą i jak sobie z nimi radzić. W tym wieku emocje dziecka są tak intensywne, zmienne, że można się pogubić. Ale my rodzice tego zrobić nie możemy. To wszak my powinniśmy uczyć rozpoznawania emocji i jak sobie z nimi radzić.

Największy problem mam zawsze z tymi negatywnymi emocjami – buntem, złością. Chociaż zawsze staram się rozmawiać, być cierpliwa, to jednak ideałem nie jestem i czasem moje emocje też są nadszarpnięte. Uwielbiam za to jak taki malec przyjdzie i powie, że mnie kocha, przytulając przy tym z całych sił.
Ciekawa jestem jak Ty radzisz sobie z negatywnymi emocjami swojego dziecka?

Przeglądając wiele zdjęć jakie robimy naszemu Wiktorkowi udało nam się złapać również wiele emocji jakie wyrażał od najmłodszych lat. Oto kilka z nich.

DSC_3633

DSC_7528

DSC_7739

DSC_7917

DSC_8359

Wiktorcio

podpis

