Warsztaty biologiczne – biologia lasu

Nasz biologiczny warsztat z cyklu warsztatów dla dzieci dotyczyć będzie biologii lasu.
To była szybka, spontaniczna decyzja. Uwielbiamy lasy – na spacery, na wyciszenie, więc myślę, że decyzja była doskonała.
Sama pamiętam, że zawsze, już jako mała dziewczynka, lubiłam chodzić z rodziną po lesie, zbierać jagody, jeżyny i grzyby.  Nawet troszkę się na grzybach poznałam, zbierałam maślaki i koźlaki, miałam dobre oko do ich wyszukiwania. Wiedziałam nawet pod jakim rodzajem drzew można było znaleźć jakie grzyby. To było tak dawno temu, ale jakże przyjemne lekcje biologii lasu właśnie i te pyszne owoce lasu oraz kwiaty – zapach konwalii. Las ma po za tym to do siebie, że tam obcuje się na spokojnie z przyrodą, co jest ważne w dzisiejszych czasach, gdzie wszystko dzieje się szybko.

DSC_9176Biologia lasu – czym jest?

Biologia lasu to dziedzina wiedzy badająca najbardziej zróżnicowane i najwyżej uorganizowane lądowe układy przyrodnicze, jakimi są lasy. Zrozumienie powiązań biologicznych w lasach wymaga integracji podejść wielu dyscyplin biologicznych (ekologia, etologia, fizjologia, ewolucjonizm, biogeografia). Biologia lasu jest dziedziną komplementarną do podejścia utylitarnego, dominującego w naukach leśnych. Wyniki jej badań dostarczają koniecznego punktu odniesienia dla badań stosowanych (użytkowanie zasobów leśnych) oraz ochrony lasów, zachowania ich biologicznego bogactwa.

To była definicja naukowa – dla nas biologią lasu jest poznawanie i interakcja z przyroda – florą i fauną, wtapianie się w tło lasu, szaleństwa i wyciszenia. Dla nas były to bardzo przyjemne zajęcia.
IMAG0395

DSC_9182

DSC_9183
Wybraliśmy się zatem w niedziele z rodziną do lasu. Mamy w okolicy ich bardzo wiele, więc daleko nie musieliśmy szukać. Przed wyjściem mówiłam Wiktorkowi, że to będzie lekcja, na której dowie się wielu rzeczy na temat lasu, mieszkających zwierząt, rosnących roślin i drzew i latających ptaków.

Wiktorek był zachwycony biegał, dokumentował na zdjęciach roślinność i cieszył się z tak spędzanego czasu. Bardzo zainteresował go spotkany na drodze żuczek, pytał o to co je, chciał go nawet pogłaskać, taki z niego eko przyjaciel. Tłumaczyłam mu również, że to dom tych zwierzątek, że my jesteśmy teraz w ich świecie i nie możemy im przeszkadzać, a jedynie obserwować.

Lekcja biologii – leśna roślinność
Drzewa, krzewy, roślinki, runo leśne, mchy, grzyby …
To wszystko co obserwowaliśmy z naszym synem. Dowiedział się, że w lesie można spotkać grzyby. Sfotografowaliśmy nawet czerwonego, pięknego muchomorka, którego pod żadnym względem nie można dotykać – jest trującym grzybem.
Rozpoczęliśmy rozmowy m.in. od tego jakie są warstwy lasu.

warstwy asu

Sami zobaczcie co też można znaleźć w lesie w tych najniższych partiach – skarby, wiele skarbów – mchy, które w kępkach tworzą mięciutki zielony dywanik, trawy, grzyby – ogromne ilości – najwięcej jednak tych trujących – i dlatego uważajmy na grzyby. Wiktorkowi dokładnie wytłumaczyłam, że nie wolno się do nich zbliżać, bo są trujące, niedobre i mogą zrobić krzywdę. W sumie o tym, że grzyby można jeść nawet nie wspomniałam, bo to dziecku wcale potrzebne nie jest. WAŻNE – dzieci nie powinny jeść grzybów oraz osoby mające kłopoty z układem pokarmowym. Grzyby bowiem są ciężkostrawne i wcale nie mają wartości odżywczych, jedynie smakowe.
Innym tematem poruszanym z synem były drzewa – mówiłam o różnicach między liściastymi i iglastymi. Z tych pierwszych zebraliśmy kilkanaście liści i mogliśmy porównać jak każdy jest inny – ich kształty i kolory.

DSC_9214
DSC_9184

DSC_9185

DSC_9223

DSC_9191

DSC_9192
Chłopcy chodźcie zobaczyć muchomora!  Od razu Wiktorkowi powiedziałam, że jest to trujący, czyli niedobry grzyb, którego nie wolno nawet dotykać – chyba już o tym wspominałam.

DSC_9196

DSC_9198

DSC_9199

DSC_9209DSC_9210

IMAG0414

IMAG0394

IMAG0410

IMAG0411DSC_9212

DSC_9215

DSC_9220

DSC_9216Najfajniejsze z leśnych warsztatów zostawiłam na koniec. Ulubieńcem Wiktorka z tej wyprawy został żuczek, a właściwie wiele żuczków, które spotykaliśmy na drodze – zielone, granatowe, połyskujące metalicznie – śliczne.
Wiktorek dopytywał co tez one robią, co jedzą … hmmm w tej kwestii się nie przygotowałam, powiedziałam, że listki.

IMAG0400

IMAG0402

IMAG0403

IMAG0404

DSC_9180

Uważam nasze biologiczne warsztaty za bardzo udane i wiem, że będziemy ten temat jeszcze kontynuować, jest tyle tematów do rozwinięcia. Nawet jakoś szczególnie zwierzątek nie poruszyliśmy, jedynie troszkę ptaki, które ćwierkały nam dookoła. Jeśli chodzi o ptaki to coś niecoś o nich wiem … jako nastolatka interesowały mnie bardzo – sójki, krzyżówki, sowy i kosy – rozpoznawałam z książką w ręku wiele gatunków. Przyroda zawsze mnie fascynowała – stąd też chyba studia na wybornym AGH w naukach przyrodniczych. Dzisiejsza lekcja przyrody była dla nas naprawdę fajną przygodą.

Ciekawe co Wy najbardziej lubicie z lasu, czy przyroda Was fascynuje?
Uczycie swoje dzieci biologii lasu?

warsztaty dla dzieci

Harmonogram kolejnych warsztatów:

 

28/10 – WARSZTAT NAUKOWY – EKSPERYMENTALNY (fizyka, chemia, astronomia, itp)
25/11 – WARSZTAT KULINARNY
16/12 – WARSZTAT RĘKODZIEŁA ŚWIĄTECZNEGO
27/01 – WARSZTAT MUZYCZNY
24/02 – WARSZTAT LOGICZNEGO MYŚLENIA (zadania, gry i zabawy rozwijające logiczne myślenie u dzieci)
24/03 – WARSZTAT MATEMATYCZNY
28/04 – WARSZTAT HISTORYCZNY
26/05 – WARSZTAT SZTUK PLASTYCZNYCH
oraz 23/06 – WARSZTAT WARSZTATÓW – czyli niespodzianka w naszym wykonaniu

 

*

Blogi biorące udział w DZIECKU NA WARSZTAT

DzieckoNaWarsztat