Woda – źródło zdrowia

Wreszcie mamy lato. Słoneczne, ciepłe lato. Takie, na które czekamy, by wyruszyć na wakacje. A teraz sezon jak najbardziej urlopowy. Jest ciepło, upalnie, więc warto szczególnie pamiętać o piciu wody, nawadnianie to bowiem podstawa prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Pamiętajmy o dzieciach, które biegając tej wody szczególnie potrzebują. Ważne jest, aby wybrać wodę mineralną dostosowaną dla dzieci, gdyż nie wszystkie są dla nich odpowiednie. Ja przeglądałam oczywiście przeróżne rankingi wód odpowiednich dla dzieci i taką też wybieram dla Wiktorka. Zobaczcie ranking wód mineralnych i źródlanych Fundacji PRO-TEST.

woda
Woda jest najlepszą doskonałą alternatywą dla innego, często słodkiego napoju. Warto od najmłodszych lat uczyć dzieci pić wodę, bo im wcześniej ją polubią tym będę piły ją z przyjemnością. Nam z mężem udało się to, aby Wiktorek lubił pić wodę i często woła, aby dać mu wody, nie soczki. Oczywiście inne napoje też pije, ale zdecydowanie podoba mi się, że chce wodę mineralną od przeróżnych cukrowych słodkości. Nie podoba mi się to, że na rynku jest wiele wód smakowych dla dzieci, czy to jest wyjątkowo zdrowe? Myślę, że nie koniecznie.

A ile powinniśmy wypijać wody dziennie?
Przeciętne zapotrzebowanie na wodę wynosi 2,5 l/dzień dla osoby dorosłej, dla dziecka około 2l/dzień. Wszystko zależy od masy ciała, jednak im młodszy organizm, tym zapotrzebowanie na wodę w przeliczeniu na kg masy ciała jest wyższe. Dla dzieci wynosi 10-15 %, dla dorosłych 2-4 % masy ciała.
W wartościach tych zalicza się także woda, którą spożywamy w innej postaci, np. zupach czy owocach.

Wodę możemy również umieścić w menu na przyjęciu urodzinowym jako napój, niekoniecznie muszą tam stać słodkie napoje.

Zapotrzebowanie na wodę można liczyć wg wzoru:
* Do 10 kg masy ciała – 100 ml/1 kg m.c.
* 10-20 kg masy ciała – 1000 ml + 50 ml na każdy kilogram powyżej 10 kg
* Powyżej 20 kg masy ciała – 1500 ml + 25 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg

POLECAM – Kalkulator zapotrzebowania na wodę dla Twojego dziecka.

woda dla dzieci
Jakie wody powinniśmy podawać swoim dzieciom?
Wody mineralne niskozmineralizowane – posiadają poniżej 500 mg/l składników mineralnych. Nadają się do użytku domowego, np. do przygotowywania potraw, rozcieńczania soków, parzenia herbaty. Nie zaleca się picia ich w dużych ilościach, ponieważ mogą wypłukiwać z organizmu sole mineralne. Ze względu na minimalne ilości składników mineralnych poleca się je do podawania małym dzieciom.

Lekarze zalecają, aby maluchy nie piły wody bogatej w związki mineralne, szczególnie w sód. Jego wysoka zawartość może bardzo obciążać niedojrzały metabolizm, słabo rozwinięty układ pokarmowy oraz nerki. Lepsza i zdrowsza dla małych dzieci będzie woda niskozmineralizowana z małą ilością sodu.

Nie każda woda butelkowana jest taka sama, warto czytać wnikliwie etykiety na opakowaniu. Od jakości spożywanej wody zależy szereg przemian metabolicznych, a co za tym idzie funkcjonowanie poszczególnych narządów organizmu. Dlatego bardzo ważne jest, jaką wodę wybierzemy dla malucha.

wody mineralne

A Wy jaką wodę wybieracie dla swojego dziecka?
Macie swoje ulubione?

Advertisements