Mówię do Ciebie

Rozwój mowy zaczyna się już w okresie prenatalnym. Jednak najbardziej intensywnie mowa rozwija się między pierwszym a piątym rokiem życia. W tym okresie dziecko uczy się wypowiadać kolejne głoski, składać je w sylaby i wyrazy, a następnie budować pierwsze zdania. 

mowa
Mówi się, że chłopcy swoją mowę rozpoczynają wolniej niż dziewczynki. Ale czy tak rzeczywiście jest.
Każdy maluszek jest inny i nie ma na to reguły, rozwój mowy bowiem to sprawa bardzo indywidualna i może przebiegać w różnym tempie. Wszystko zależy od wielu aspektów, np. od tego jak dużo się z dzieckiem rozmawia, czy się mu czyta książki, ma to z pewnością większe znaczenie, bo dziecko słuchając zapamiętuje słowa i wzbogaca swoje słownictwo o nowe wyrazy. Kwestia genów, zdolności ma tu również znaczenie.

Rozmowę z moim maluszkiem zaczęłam od pierwszych jego chwil, tak przyjemnie było mówić do takiego małego skrzatka. Spędzając całe dnie razem z moim synkiem po prostu do niego mówiłam, opowiadałam, czytałam bajki i uczyłam świata mowy. Wiktorek rósł, a my rodzice ciągle coś mówiliśmy i tak konwersacja powiększała się o kolejne słówka, których maluszek się uczył, aż mogliśmy się wreszcie porządnie dogadać.  Początki były słodkie, wszystkie przekręcane słowa były czasem bardzo zabawne.

rozzmowa

Teraz już 2,5 letni Wiktorek  ma niezwykle szeroki zasób słów i czasem zaskakuje swoją wiedzą i spostrzegawczością.
Każdego dnia jest niezwykły czas codziennej zabawy, nauki i bycia razem. Uwielbiamy sobie czytać wierszyki, rymowanki i bajeczki. Moje dziecko opowiada mi często swój ulubiony wiersz o dziku … „Dzik jest dziki, dzik jest zły …”, a pierwszy który go uczyłam był o misiu – to dlatego tak lubi wszystkie Misie. Wiktorek śpiewa wiele piosenek, najbardziej nas rodziców zaskakują te nowe, których nauczył się w żłobku. Niesamowite jakie dzieci są mądre i zdolne.
Aktualnie mamy czas zadawania pytań „a czemu”, „dlaczego, dlaczego”. Czasami te jego „mówię do Ciebie” albo „a dlaczego” rozbrajają sytuację. Jakiś czas temu tak o prostu powiedział do mnie jesteś fajna księżniczka, od najmłodszych lat słodziak.

Ciekawe jakie zdania Wy słyszycie od swoich pociech.


Kilka faktów dotyczących rozwoju mowy dziecka.
* Zgodnie z normami rozwoju mowy dziecko powinno wypowiedzieć pierwsze słowo około pierwszych urodzin.
* Dwulatek powinien wypowiadać 200 – 300 słów i próbować budować proste zdania.
* Z
achęcaj dziecko do posługiwania się wyrazami dźwiękonaśladowczymi – odgłosy zwierząt, pojazdów, zjawisk przyrodniczych.

Polecam bardzo ciekawy artykuł pt. Mały krasomówca czyli o rozwoju mowy dziecka.

