Amore … pomidore

Ma kolor miłości, delikatny smak, w którym można się całkiem zatracić. bogatym źródłem witaminy C (gojenie się ran, nadaje elastyczność skórze) i karotenoidy, z których nasz organizm wytwarza sobie witaminę A (odpowiedzialna za prawidłowe widzenie, regenerację naskórka). Zawiera również witaminy z grupy B, witaminę K, sód, wapń, potas, żelazo, miedź, magnez (zbawienny na serce), potas (ujędrnia skórę, wzmacnia mięśnie), brom (działanie uspokajające i kojące … nerwy), a co ciekawe przeczytałam że zawiera również śladowe ilości nikotyny.

Za piękny kolor pomidora odpowiada likopen, który występuje w nim w obfitych ilościach. Związek ten należy do przeciwutleniaczy o wyjątkowym silnym działaniu zwłaszcza na układ sercowo-naczyniowy. Co ciekawe wiązek ten nie ulega rozkładowi pod wpływem wysokiej temperatury, a wręcz wchłania się w tych warunkach trzykrotnie lepiej. Często dlatego tez słyszymy, że pomidor jest najlepszy w postaci skoncentrowane, czyli sosy, koncentraty.
Świetnie smakują, a do tego jeszcze odchudzają oraz działają na organizm odkwaszająco i odwadniająco. A co bardzo ważne zmniejszają ryzyko zachorowania na raka trzustki i szyjki macicy. Są niskokaloryczne.

moja koncepcja pomidorowa 😉
 

Pomidorowe FAKTY oraz CIEKAWOSTKI:

* Wzmocnisz dzięki niemu organizm oraz złagodzisz objawy zmęczenia. Zapobiega niedokrwistości – pomidory podane do dań mięsnych ułatwiają przyswajanie żelaza.

*  Popijaj sok pomidorowy. Zawarte w nim witaminy z grupy B: kwas foliowy i niacyna, wspomagają układ nerwowy. Składniki mineralne: magnez, brom, działają uspokajająco.

* Najlepsze źródła likopenu to: sos pomidorowy, ketchup, zupa pomidorowa, puszkowane pomidory, sok pomidorowy, sok wielowarzywny, zupa jarzynowa, różowy grapefruit.

* Pomidory z upraw ekologicznych zawierają trzy razy tyle likopenu co pomidory z upraw tradycyjnych.

* Zaprzyjaźnij się też z pomidorami, gdy dbasz o linię. Te soczyste warzywa mają bardzo dużo wody, błonnik, niewiele cukrów i kalorii – średni owoc (ok. 100 g) dostarcza zaledwie 15 kcal. Oczyszczają organizm z toksyn, przyspieszają przemianę materii i spalanie tłuszczu.

* Enzym znajdujący się w ogórkach niszczy zawartą w pomidorach witaminę C, unikajmy więc sałatek pomidorowo-ogórkowych.

*  Jednak czasem uczulają. Lepiej nie podawać ich alergikom oraz dzieciom poniżej 3 roku życia. Kobiety karmiące piersią powinny ostrożnie wprowadzać pomidory do swojej diety, uważnie obserwując reakcję dziecka.

* Zawiera śladowe ilości nikotyny. Brytyjczyk Robert Brynin, autor wydanego w Wielkiej Brytanii poradnika dla osób chcących przestać palić, doradzał, aby ze swojej diety w  tym okresie wyłączyć właśnie pomidory. Warzywo to może bowiem potęgować głód tytoniowy.

* W 1893 r. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych – porządkując kwestię zróżnicowania ceł na warzywa i owoce – dla celów podatkowych uznał pomidor za warzywo (na podstawie jego zastosowań kulinarnych), nie wyrokując jednak w kwestii jego klasyfikacji botanicznej. Podobnie traktowany jest on w Unii Europejskiej. Z naukowego punktu widzenia jadalna część pomidora pozostaje owocem.

Jest bardzo bardzo wiele znakomitych przepisów z pomidorami, ale to chyba zostawię na inny osobny wpis 😉
Na pewno zawsze niezwykła jest zupa pomidorowa – czyli mniam mniam mniam z czasów dzieciństwa. Aromat pomidorów, zapach bazylii, posmak oliwy z oliwek, łagodne przyprawy… Ta zupa działa jak afrodyzjak.

A czasem wystarczy tylko pomidor, bazylia, ser mozzarella oraz oliwa z oliwy i mamy już pyszna sałatkę caprese.

A tak rosną pomidory u mojej babci – mąż i synuś własnoręcznie je posadzili.

A takie są efekty.

POLECAM strony, tam można znaleźć pyszności z pomidorów:
http://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/pomidory/przepisy.html
http://teatrgotowania.blox.pl/2011/07/Amore-pomidore.html

Reklamy