Żywienie dwulatka

Dwuletnie dziecko ma ogromny zasób energii, dużo biega, skacze, wspina się wszędzie, z zapałem eksploruje świat. Sprawia wręcz wrażenie, jakby pokłady jego energii, były niewyczerpane. I chyba coś w tym jest. Jednak, aby maluch faktycznie miał siłę na aktywność fizyczną, ogromnie ważne na tym etapie rozwoju dziecka jest właściwe źródło energii – jedzonko. Dlatego, tak istotne jest odpowiednio zmodyfikować sposób żywienia dwulatka. Od tego, jak dobrze będzie zbilansowana dieta dziecka zależy jego zdrowie. Niedobory witamin lub mikroelementów mogą dziecku zaszkodzić i powodować niedożywienia. A przecież chodzi o prawidłowy rozwój naszego dziecka. Dwulatek intensywnie rośnie i wszelkie niedobory mogą odbijać się negatywnie na tym procesie. Właściwe odżywianie ma również istotne znaczenie dla budowania odporności dziecka.

                                                      źródło: mamzdrowie.pl
 

Układając menu dla dwulatka przede wszystkim trzeba pamiętać, aby jedzenie było zdrowe, wartościowe, pozbawione pustych kalorii oraz sztucznych, chemicznych dodatków. W dobrze zbilansowanej diecie malucha nie może zabraknąć błonnika, żelaza, białka, wapnia, witaminy D i jodu, należy natomiast ograniczać spożycie tłuszczów zwierzęcych, cukru oraz soli. Ale, aby dawać przykład dziecku dieta dla całej rodziny powinna być taka sama, bogata w mało przetworzone produkty, w owoce i warzywa, nabiał, zdrowe tłuszcze oraz węglowodany. Mogą pojawić się w niej słodycze, ale tylko w ograniczonej ilości. Najlepiej, gdy będą to domowe, lekkie biszkopty z owocami, sorbety lub kisiele, ze świeżych owoców, niż ciasta z cukierni czy batony.

By żywienie dwulatka przebiegało w sposób prawidłowy, powinno być odpowiednio zorganizowane. Maluch musi mieć stałe pory posiłków. Ważne jest wspólne zasiadanie do stołu, również ze względów wychowawczych. To także świetna okazja do bycia razem, całą rodziną. Nawet, gdy nie zawsze się udaje, dziecko powinno wiedzieć, że je się w miejscu do tego wyznaczonym. Maluch nie powinien biegać, bawić się z jedzeniem bądź piciem, jest istotne ze względu na jego bezpieczeństwo. Gdy jest w ruchu lub jego uwaga skupiona jest na czymś innym, niż jedzenie, łatwo może się zadławić.

Posiłek dla dwulatka powinien przyciągać jego uwagę, dzięki czemu jemu samemu jedzenie wyda się bardziej apetyczne i chętniej zje posiłek. Warto więc zadbać, aby dania były kolorowe. Naleśniki przybrane kolorowo truskawkami, uśmiechnięta kanapka czy twarożek najeżony szczypiorkiem pobudzą wyobraźnię i posiłek stanie się świetną zabawą zarówno dla mamy jak i dziecka.

Dziecko rodzi się z naturalną preferencją słodkiego smaku i bardzo łatwo przyzwyczaić je do słodkiego jedzenia. Należy jednak pamiętać, że przyzwyczajonemu do słodkości maluchowi trudno będzie zaakceptować później inne smaki, np. warzyw, owoców i innych nieprzetworzonych produktów. Słodkie posiłki, przekąski i napoje, po które chętnie sięgnie dwulatek, szybko zaspokajają pierwszy głód, przez co dziecko traci apetyt i nie zjada wartościowych posiłków. Dostarczając dziecku tzw. „pustych kalorii” czyli produktów możemy przyczynić się do nadmiernego przybierania na wadze, próchnicy i  powstania niedoborów cennych mikroskładników. Dlatego warto wybierać produkty naturalnie słodkie – soczyste, dojrzałe owoce lub 100% soki i musy. (bilansdwulatka.pl)   

Advertisements